אודות המרכז הארצי לסימולציה בחינוך

אודות מרכז הלב  

הלב, המרכז הארצי לסימולציה בחינוך שבבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, עוסק בפיתוח, מחקר והדרכה של תהליכי סימולציה בחינוך.

מרכז הלב מקיים סדנאות סימולציה המתמקדות בתקשורת בין-אישית בהתאמה לצורכי חינוך והוראה שבהן משתתפים מורים, מנהלים, מפקחים וסגל בכיר במערכת החינוך. בסדנאות הלב מתנסים בעלי תפקידים שונים בסיטואציות קונפלקטואליות מחיי השגרה שלהם בעזרת שחקנים המגלמים דמויות מפתח בעולמם, במטרה לאפשר להם נקודות מבט נוספות ומורכבות על הקשיים המוכרים העולים מעבודתם. הסדנאות, המלוות בהנחיה מקצועית, רפלקציה, משובים  ותחקיר מבוסס  וידיאו, מאפשרות למידה משמעותית המבוססת על חוויה אישית-מקצועית.

כמוסד אקדמי-מחקרי, מרכז הלב מפעיל וחוקר את השפעת הלמידה הסימולטיבית על התנהלותם של אנשי חינוך בשלבים השונים של התפתחותם המקצועית, במטרה להיטיב את יחסי הגומלין בין מורים לתלמידים ובין כל הנפשות הפועלות בסביבת המוסד החינוכי. המרכז רואה בהוראה פרופסיה (מקצוע) פרקטית, הנסמכת על בסיס תיאורטי רחב ומורכב, ולפיכך מתמקד במחקר יישומי בשיתוף אנשי מחקר ואקדמיה מתחומי הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה והפילוסופיה.

בנוסף, שוקדים אנשי הלב על פיתוח והבניה מתמשכים של דגמי סדנאות סימולציה ובהן סדנאות ייחודיות לאוכלוסיות מגוונות (מתחום המשפט, העסקים, משאבי אנוש ועוד), סדנאות פרטיות במתכונת אחד-על-אחד, סימולציות בהיבט דיסציפלינרי למקצועות המתמטיקה והאנגלית, ועוד. בתוך כך אנו מקפידים על ליווי, משוב והדרכה שוטפים של כלל השותפים, צוותי השחקנים והמנחים, בשיתוף אנשי המערך הטכנולוגי.

הלב, שהוקם בשנת 2011 בשיתוף מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך, חלוץ בהפעלת סדנאות סימולציה בתחומי החינוך בישראל. עד שנת 2017 השתתפו בסדנאות למעלה מ-10,000 אנשי ונשות חינוך ובהם מורים, מנהלים, מורים מתמחים, חונכים, מדריכים, מפקחים ועוד, וכן סטודנטים ממכללות ואוניברסיטאות. המשתתפים נמנים עם כל רשתות החינוך והזרמים במערכת החינוך הפורמלית והלא-פורמלית ובכלל זה החינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי, רשת חב"ד והחברה הערבית, ובכל טווח הגילאים – מהחינוך לגיל הרך, בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים.

 

המשנה החינוכית

אנו מאמינים שמושגים כמו הקשבה פעילה ודיאלוג מקרב עונים על הצורך בתקשורת יעילה של כלל השותפים במערכת החינוך – מורים, תלמידים, הורים ואחרים.

אנו מאמינים בהפניית תשומת לבו של ה"מבוגר האחראי" – הוא אשר מכתיב את אופן ההתנהלות האינטראקטיבית שבינו לבין התלמידים. הגישה שאנו נוקטים, טרנספורמציה של קונפליקט,  מתמקדת במעבר מאירוע של תקשורת למידה במצב קונפליקטואלי לאירוע תקשורת של הוראה-למידה משמעותית, מתוך מודעותו של המורה לקושי ההדדי של השותפים באירוע. מודעות זו מבוססת על מתן הכרה לתחושתו כמורה, ומתן הכרה לאחר – התלמיד, ומחויבותו לתקשורת מתאימה להוראה-למידה משמעותיים.

מתן הכרה לאחר – התלמיד, גם זה ה"מפריע" – מזמין את המורה להתייחס לתלמיד שהתנהלותו  איננה מותאמת למוסכמות המצופות מנקודת מוצא של בירור, במקום מנקודת מוצא אוטומטית של תסכול, הבא לידי ביטוי בהתעלמות או תוקפנות.

לצורך כך, אנו מפתחים את השימוש בשפת הקשר. שפת הקשר מאפשרת למעשה את השיח המפעיל יחסי גומלין בין מורה לתלמידים, בעת הוראה-למידה. שפת הקשר היא "המנוע השקוף", המאפשר למידה וקושר בין שפת התוכן הנלמד (השפה הדיסציפלינרית) לשפה הדידקטית. המפגש המודע עם שפת הקשר בסדנה הוא המשמעותי לרכישתן של מיומנויות התקשורת המשלבות בין השפה הרגשית לקוגניטיבית, לצורכי למידה.

החזון 

מרכז הלב הוקם מתוך מטרה להיטיב את התקשורת ויחסי הגומלין בין מורים לתלמידים ובין כל הנפשות הפועלות בסביבת המוסד החינוכי ובהקשר אליו. חוקרים בישראל ובעולם מציינים את יתרונה של ההתנסות הסימולטיבית ברכישת כלים רלוונטיים לתקשורת בין-אישית בחינוך ובהוראה. הם תופסים את ההתנסות ככלי למידה חווייתי, בעל משמעות אישית, המאפשר למידה פרקטית בהקשר תיאורטי-יישומי. אנו מאמינים שככל שנשפר את התקשורת הבין-אישית ואת יחסי הגומלין בכתה, בבית הספר ובסביבת המוסד החינוכי, נסייע למורים להגשים בהצלחה את ייעודם – להיות מורים ומחנכים, לממש את אמונותיהם והשקעותיהם, ולהנחיל אותן לתלמידיהם, לשותפיהם ולחברה שהם חלק ממנה.

צוות מרכז הלב כולל מומחי סימולציה בחינוך, חוקרים, אנשי פיתוח, אנשי תוכן, מנחים ושחקנים בעלי הכשרה ייעודית-מתקדמת, הפועלים בשיתוף המעבדות הדיגיטליות שבבית הספר לחינוך, סגל בית הספר לחינוך ורשות המחקר.

המייסדים

ד"ר מאירה אינהמר

ד"ר מאירה איזנהמר

מייסדת מרכז הלב ומי שעמדה בראשו בשנים 2011-2017 ואחראית פרויקטים מיוחדים. חברת סגל בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן.  ד"ר איזנהמר, מומחית לאסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, פיתוח הבנת הנקרא וחשיבה מושכלת, פיתחה וניהלה את לדע"ת, תוכנית אוריינות המשלבת בין תהליכי קריאת הבנה לדיסציפלינות השונות, ובעבורה זכתה בפרס החינוך הארצי.

ד"ר איזנהמר יזמה ופיתחה את הסימולציה ככלי למידה בתחום החינוך, היתה חברה בוועדת דוברת לבחינת מערכת החינוך בישראל והיא מרצה מבוקשת בכנסים בינלאומיים בתחומי התמחותה, בארץ ובעולם.

טל רחמים

טל רחמים בירן

עוסק בתחום ההדרכה הסימולטיבית החל בשנת 2002. במסגרת תפקידיו בתחום זה  פיתח תכניות הדרכה רבות בתחום הרפואה, הרווחה והחינוך. בנוסף הכשיר מדריכים ומפתחי הדרכה ושימש יועץ ומנחה בהקמת מרכזי סימולציה. 

טל רחמים בירן נמנה עם מייסדי המרכז לסימולציה בחינוך בין השנים 2009-2014. בשנים הראשונות לפעילות המרכז עסק בפיתוחו והטמעת ההכשרה באמצעות סימולציה במסגרת הכשרתם של אנשי ונשות חינוך בישראל, בהכשרת צוות עובדי המרכז ובניהול מערך ההדרכה.

ד"ר גלי נהרי

ד"ר גלי נהרי

שותפה בכירה בהובלת ופיתוח מרכז הסימולציה בשנים 2012-2017, הובילה את תחום פיתוח התוכן במרכז הסימולציה, הכשירה צוותי פיתוח, הנחיה ומשחק בתחום הסימולציה. הקימה את התוכנית הארצית למרכזי סימולציה במסגרת מכון מופ"ת והובילה הקמה ופיתוח של מרכזי סימולציה בתחום החינוך בארץ. כיום מובילה את התכנית הארצית למרכזי סימולציה במינהל עובדי הוראה במשרד החינוך.

בעלת תואר שני בהצטיינות בחינוך יהודי מהאוניברסיטה העברית, ותואר שלישי בלימודי מגדר מאוניברסיטת בר אילן; מנחת קבוצות וחוקרת בתחום המיניות והמגדר; כיהנה בתפקידי הדרכה ותוכן בעמותת צ.ב.ע – צעירים בונים עתיד, ובמרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית (השרון).

הצוות

פרופ' יעקב ב. יבלון

פרופ' יעקב ב. יבלון

כראש האקדמי של המרכז מכהן פרופ' יעקב ב. יבלון, העומד בראש בית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן. מחקריו מתמקדים בילדים בסיכון ובאינטראקציות הוראתיות לקידום חוסן ומניעה.

פרופ' יבלון פרסם עשרות מאמרים והציג את מחקריו בכנסים רבים בעולם, כיהן כעמית מחקר באוניברסיטת הרווארד וכחבר בוועדות מקצועיות, בין השאר כנציג ישראל  ל-OECD network on school bullying and violence וכחבר בוועדה לבחינת קשרי משפחה ובית הספר מטעם האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים. פרופ' יבלון זכה במלגת פולברייט, בפרס שניצר ובאותות הצטיינות על מחקריו השונים. הוא חבר מועצת יד-ושם וכיהן עוד במגוון תפקידים ציבוריים.

ד"ר שירה אילוז

ד"ר שירה אילוז

ד"ר אילוז מכהנת כמנהלת מרכז הסימולציה החל בשנת 2018 ואחראית על מערכי המחקר המלווים את סדנאות הסימולציה בכלים כמותיים ואיכותניים.

מרצה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, בתוכנית להכשרת מורים ובמגמה לייעוץ חינוכי. במוקד מחקרה: עמדות מורים, התפתחות מקצועית של מורים והחינוך הדתי בארץ.

שרון הולמבי

שרון הולמבי

אחראית על תהליכי הלמידה ופיתוח הכלים בסדנאות הסימולציה לצוותי הפיתוח, המנחים והשחקנים, וכן פיתוח בסיס הידע התיאורטי של המרכז. אחראית ומפתחת תוכן בתחום האנגלית.

בעלת תואר שני בחינוך לשלום מהאוניברסיטה לשלום של האו"ם בקוסטה ריקה ותואר ראשון בהצטיינות ביישוב סכסוכים וחינוך מ-The University of California Berkeley; עבדה כמפתחת תוכן לימודי וכמנחת קבוצות במחלקת החינוך של מרכז יצחק רבין וכחונכת ומורה לאנגלית, לימודי שלום וגישור בבית הספר הדמוקרטי בהוד השרון.

דיצה טייכמן - מרכז הלב

דיצה טייכמן

אחראית על היערכות וליווי סדנאות ברמה הלוגיסטית, יומן צוות המרכז, קביעת מפגשים עם גורמי חוץ ותקשורת רציפה מול מנהל האולפנים.

בעלת תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי במכללת בית ברל; כיהנה בתפקידי חינוך והדרכת בני נוער.

נארימאן לולו

נארימאן לולו

מפתחת תוכן לסדנאות ומנחה בתחום מיומנויות תקשורת במרכז הלב.

בעלת תואר ראשון בהצטיינות בעבודה סוציאלית ולימודי תואר שני בפיתוח ארגוני מערכתי, שניהם מאוניברסיטת חיפה; מנחת קבוצות בתחום הכוון אקדמי וקריירה לתלמידי תיכון דרך עמותת קו משווה; מנחת קבוצות העצמה לנשים ושילובן בשוק התעסוקה; כיהנה כעובדת סוציאלית עם נוער ונערות בסיכון ורכזת בית חם לנערות במצוקה.

דפנה צוקרמן

דפנה צוקרמן

מפתחת תוכן לסדנאות ואחראית על תחום מתמטיקה במרכז הלב.

בעלת תואר ראשון בהצטיינות בפסיכולוגיה ובפילוסופיה מאוניברסיטת בר אילן, ובוגרת קורס להסבת אקדמאים לתוכנה ולימודי טיפול בקול ותנועה; כיהנה כמתכנתת וראש צוות בחב' אמדוקס; הדריכה נוער בסיכון בעמותת נירים וכיהנה בתפקידי ריכוז ניהול ותוכן בעמותת צ.ב.ע – צעירים בונים עתיד; מחברת הספר "הרפתקה בטעם תפוז" (הוצאת גוונים).

רחלי קב-רוקבן

רחלי קב-רוקבן

אחראית על הצד התקציבי והלוגיסטי של המרכז, הובלת הקשר השוטף עם גורמים ארגוניים שונים בבית הספר לחינוך ובאוניברסיטה, והפקת דו"חות למשרד החינוך ודו"חות פנימיים. 

בעלת תואר ראשון בהצטיינות בלימודי מזרח אסיה ולימודי הודו, איראן וארמניה, מהאוניברסיטה העברית.

אמילי שמלה

אמילי שמלה

מפתחת תוכן במרכז הלב.

בעלת תואר שני בהצטיינות בתרפיה באמנויות מאוניברסיטת חיפה. התמחתה במרכז טראומה בניו הייבן בשיטת הDvT- ועבדה עם אוכלוסיות מגוונות בתחום (ילדים, נוער ומתמודדים עם מחלות נפשיות); מטפלת בקבוצות של בני נוער בבתי ספר בתוכנית מרח״ב.

ענת שני

ענת שני

מובילה את צוותי נשות הפיתוח, המנחים והשחקנים, ואחראית על מערך התכנון והביצוע של כלל הסדנאות והסרטונים.

בוגרת לימודי פסיכולוגיה ומדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב ובעלת תואר ראשון בחינוך במכללת דוד ילין ותעודת הוראה בחפ"ן; בוגרת קורס גישור בגבים ותואר שני בייעוץ חינוכי במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה; בעלת ניסיון של 15 שנה בחינוך הדמוקרטי בהנחיית קבוצות; ייזום, הובלה והטמעה של פרויקטים חינוכיים; הדרכה וייעוץ לצוות החינוכי ולתלמידים בביה"ס הדמוקרטי במודיעין והובלת החטיבה העליונה.

מרכז הלב - המרכז הארצי לסימולציה בחינוך

רוצים לדבר ב"שפת הקשר"?
להזמנת סדנאות סימולציה בהתאמה אישית, מלאו את הפרטים