הפקולטה לחינוך 

 הל"ב. המרכז לסימולציה בחינוך: פיתוח, מחקר והדרכה

על המרכז

הל"ב, המרכז לסימולציה בחינוך בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, עוסק בפיתוח, מחקר והדרכה של תהליכי למידה מבוססת סימולציה בחינוך.

מרכז הל"ב מקיים סדנאות סימולציה המתמקדות בתקשורת בין-אישית בהתאמה לצורכי חינוך והוראה שבהן משתתפים גננות, מורים, מנהלים, מפקחים ואנשי סגל בכיר במערכת החינוך. בסדנאות הל"ב מתנסים בעלי תפקידים שונים בסיטואציות קונפלקטואליות מחיי השגרה שלהם בעזרת שחקנים המגלמים דמויות מפתח בעולמם, במטרה לאפשר להם נקודות מבט נוספות ומורכבות על הקשיים המוכרים העולים מעבודתם. הסדנאות, המלוות בהנחיה מקצועית, רפלקציה, משובים  ותחקיר מבוסס  וידיאו, מאפשרות למידה משמעותית המבוססת על תהליכי למידה התנסותית.

על המרכז

הל"ב, המרכז לסימולציה בחינוך בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, עוסק בפיתוח, מחקר והדרכה של תהליכי למידה מבוססת סימולציה בחינוך.

מרכז הל"ב מקיים סדנאות סימולציה המתמקדות בתקשורת בין-אישית בהתאמה לצורכי חינוך והוראה שבהן משתתפים גננות, מורים, מנהלים, מפקחים ואנשי סגל בכיר במערכת החינוך. בסדנאות הל"ב מתנסים בעלי תפקידים שונים בסיטואציות קונפלקטואליות מחיי השגרה שלהם בעזרת שחקנים המגלמים דמויות מפתח בעולמם, במטרה לאפשר להם נקודות מבט נוספות ומורכבות על הקשיים המוכרים העולים מעבודתם. הסדנאות, המלוות בהנחיה מקצועית, רפלקציה, משובים  ותחקיר מבוסס  וידיאו, מאפשרות למידה משמעותית המבוססת על תהליכי למידה התנסותית.

על המרכז

אודות מרכז הל"ב

כמוסד אקדמי-מחקרי, מרכז הל"ב מפעיל וחוקר את השפעת הלמידה הסימולטיבית על התנהלותם של אנשי חינוך בשלבים השונים של התפתחותם המקצועית, במטרה לקדם מיומנויות חברתיות-רגשיות של אנשי חינוך ולהיטיב את יחסי הגומלין בין מורים לתלמידים ובין כל הנפשות הפועלות בסביבת המוסד החינוכי. המרכז רואה בהוראה פרופסיה פרקטית, הנסמכת על בסיס תיאורטי רחב ומורכב, ולפיכך מתמקד במחקר יישומי בשיתוף אנשי מחקר ואקדמיה.

בנוסף, שוקדים אנשי הל"ב על פיתוח והבניה מתמשכים של דגמי סדנאות סימולציה ובהן סדנאות ייחודיות לאוכלוסיות מגוונות (מתחום המשפט, העסקים, משאבי אנוש ועוד), סדנאות פרטיות במתכונת אחד-על-אחד, סימולציות בהיבט דיסציפלינרי למקצועות המתמטיקה והאנגלית, ועוד. בתוך כך אנו מקפידים על ליווי, משוב והדרכה שוטפים של כלל השותפים, צוותי השחקנים והמנחים, בשיתוף אנשי המערך הטכנולוגי.

הל"ב, שהוקם בשנת 2011 בשיתוף מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך, חלוץ בהפעלת סדנאות סימולציה בתחומי החינוך בישראל. בכל שנה מתקיימות מאות סדנאות סימולציה ועד כה השתתפו עשרות אלפי אנשי ונשות חינוך ובהם מורים, מנהלים, מורים מתמחים, חונכים, מדריכים, מפקחים ועוד, וכן סטודנטים ממכללות ואוניברסיטאות. המשתתפים נמנים עם כל רשתות החינוך והזרמים במערכת החינוך הפורמלית והלא-פורמלית ובכלל זה החינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי, רשת חב"ד והחברה הערבית, ובכל טווח הגילאים – מהחינוך לגיל הרך, בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים.

החזון

מרכז הל"ב הוקם מתוך מטרה להיטיב את התקשורת ויחסי הגומלין בין מורים לתלמידים ובין כל הנפשות הפועלות בסביבת המוסד החינוכי ובהקשר אליו.

חוקרים בישראל ובעולם מציינים את יתרונה של ההתנסות הסימולטיבית ברכישת כלים רלוונטיים לתקשורת בין-אישית בחינוך ובהוראה.  ההתנסות מהווה כלי למידה חווייתי, בעל משמעות אישית, המאפשר למידה בהקשר תיאורטי-יישומי.

אנו מאמינים שככל שנשפר את התקשורת הבין-אישית ואת יחסי הגומלין בכתה, בבית הספר ובסביבת המוסד החינוכי, נסייע למורים להגשים בהצלחה את ייעודם – להיות מורים ומחנכים, לממש את אמונותיהם והשקעותיהם, ולהנחיל אותן לתלמידיהם, לשותפיהם ולחברה שהם חלק ממנה.

הצוות

צוות מרכז הל"ב כולל מומחי סימולציה בחינוך, חוקרים, אנשי פיתוח, אנשי תוכן, מנחים ושחקנים בעלי הכשרה ייעודית-מתקדמת, הפועלים בשיתוף המעבדות הדיגיטליות שבבית הספר לחינוך, סגל בית הספר לחינוך ורשות המחקר.

פרופ' יעקב ב. יבלון

דיקן הפקולטה לחינוך

כראש האקדמי של המרכז מכהן פרופ' יעקב ב. יבלון, העומד בראש בית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן. מחקריו מתמקדים בילדים בסיכון ובאינטראקציות הוראתיות לקידום חוסן ומניעה. פרופ' יבלון פרסם עשרות מאמרים והציג את מחקריו בכנסים רבים בעולם, כיהן כעמית מחקר באוניברסיטת הרווארד וכחבר בוועדות מקצועיות, בין השאר כנציג ישראל ל-OECD network on school bullying and violence וכחבר בוועדה לבחינת קשרי משפחה ובית הספר מטעם האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים. פרופ' יבלון זכה במלגת פולברייט, בפרס שניצר ובאותות הצטיינות על מחקריו השונים. הוא חבר מועצת יד-ושם וכיהן עוד במגוון תפקידים ציבוריים.

ד"ר שירה אילוז

מנהלת מרכז הלב

ד"ר אילוז מכהנת כמנהלת מרכז הסימולציה החל בשנת 2018 ואחראית על מערכי המחקר המלווים את סדנאות הסימולציה בכלים כמותיים ואיכותניים. מרצה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, בתוכנית להכשרת מורים ובמגמה לייעוץ חינוכי. במוקד מחקרה: עמדות מורים, התפתחות מקצועית של מורים והחינוך הדתי בארץ.

שרון הולמבי

ראשת תחום תוכן והדרכה

אחראית על תהליכי הלמידה ופיתוח הכלים בסדנאות הסימולציה לצוותי הפיתוח, המנחים והשחקנים, וכן פיתוח בסיס הידע התיאורטי של המרכז. אחראית ומפתחת תוכן בתחום האנגלית. בעלת תואר שני בחינוך לשלום מהאוניברסיטה לשלום של האו"ם בקוסטה ריקה ותואר ראשון בהצטיינות ביישוב סכסוכים וחינוך מ-The University of California Berkeley; עבדה כמפתחת תוכן לימודי וכמנחת קבוצות במחלקת החינוך של מרכז יצחק רבין וכחונכת ומורה לאנגלית, לימודי שלום וגישור בבית הספר הדמוקרטי בהוד השרון.

נארימאן לולו

מפתחת תוכן

מפתחת תוכן לסדנאות ומנחה בתחום מיומנויות תקשורת במרכז הלב. בעלת תואר ראשון בהצטיינות בעבודה סוציאלית ולימודי תואר שני בפיתוח ארגוני מערכתי, שניהם מאוניברסיטת חיפה; מנחת קבוצות בתחום הכוון אקדמי וקריירה לתלמידי תיכון דרך עמותת קו משווה; מנחת קבוצות העצמה לנשים ושילובן בשוק התעסוקה; כיהנה כעובדת סוציאלית עם נוער ונערות בסיכון ורכזת בית חם לנערות במצוקה.

דפנה צוקרמן

מפתחת תוכן ומנחה

מפתחת תוכן ומנחה סדנאות ואחראית על תחום מתמטיקה במרכז הלב. בעלת תואר ראשון בהצטיינות בפסיכולוגיה ובפילוסופיה מאוניברסיטת בר אילן ותואר שני בהצטיינות בישוב סכסוכים בבר אילן. בוגרת קורס להסבת אקדמאים לתוכנה ולימודי טיפול בקול ותנועה; כיהנה כמתכנתת וראש צוות בחב' אמדוקס; הדריכה נוער בסיכון בעמותת נירים וכיהנה בתפקידי ריכוז ניהול ותוכן בעמותת צ.ב.ע – צעירים בונים עתיד; מחברת הספר "הרפתקה בטעם תפוז" (הוצאת גוונים).

רחלי קב-רוקבן

מנהלת לוגיסטיקה

אחראית על הצד התקציבי והלוגיסטי של המרכז, הובלת הקשר השוטף עם גורמים ארגוניים שונים בבית הספר לחינוך ובאוניברסיטה, והפקת דו"חות למשרד החינוך ודו"חות פנימיים.  בעלת תואר ראשון בהצטיינות בלימודי מזרח אסיה ולימודי הודו, איראן וארמניה, מהאוניברסיטה העברית.

ד"ר מאירה איזנהמר

מייסדת מרכז הלב

מייסדת מרכז הלב ומי שעמדה בראשו בשנים 2011-2017 ואחראית פרויקטים מיוחדים. חברת סגל בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן. ד"ר איזנהמר, מומחית לאסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, פיתוח הבנת הנקרא וחשיבה מושכלת, פיתחה וניהלה את לדע"ת, תוכנית אוריינות המשלבת בין תהליכי קריאת הבנה לדיסציפלינות השונות, ובעבורה זכתה בפרס החינוך הארצי.

ד"ר איזנהמר יזמה ופיתחה את הסימולציה ככלי למידה בתחום החינוך, היתה חברה בוועדת דוברת לבחינת מערכת החינוך בישראל.

ד"ר יעקב ישראלאשוילי

חוקר

חוקר תהליכים בין אישיים, ובמיוחד תהליכי אמפתיה והבנת הזולת. פיתח התערבויות מבוססות מחקר לטיפוח מיומנויות רגשיות-חברתיות ובנה כלים למדידה של יכולת אמפתיה ותקשורת בין-אישית. במסגרת המרכז יעקב מרכז את הפעילות המחקרית, בכללה מדידה של הבדלים בין -אישיים בתגובה לחשיפה לסימולציה והערכה מבוססת-ראיות של תהליכי ההשתנות וההתיעלות בעקבות החשיפה לסדנאות הסימולציה.  בעל תואר שלישי בפסיכולוגיה חברתית מאוניברסיטת תל אביב. במשך מספר שנים היה עמית מחקר במרכז למחקר רגשות של בית הספר לפסיכולוגיה שבאוניברסיטה של אמסטרדם. בהווה משמש גם כחבר סגל בפקולטה לחינוך שבאוניברסיטת בר אילן ועמית מחקר במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית. 

דילוג לתוכן